Superboeren.nl | Officiële website van SV Superboeren De Graafschap
Postbus 392, 7000 AJ Doetinchem | Lid worden?

Open brief aan directie en RvC De Graafschap

Aan het begin van dit seizoen kwamen de eerste geluiden over een eventuele aandelenverkoop van De Graafschap naar buiten. Op dat moment hadden we net een zeer mager seizoen in de Eerste Divisie achter de rug. Met de hoogste begroting eindigen op een teleurstellende 8e plaats in de buurt van, met alle respect, clubs als Fortuna Sittard en FC Oss is niet iets om trots op te zijn. Door de winst van de derde periode waren we wel zeker van deelname in de nacompetitie. De nacompetitie werd het hoogtepunt van het seizoen. Niet dat we ook maar in de buurt van de Eredivisie kwamen, maar de supporters hielden onze blauw-witte eer bijzonder hoog. Uit bij Roda JC zorgen de supporters voor hét hoogtepunt van het seizoen: ondanks een 6-1 verlies en uitschakeling in de nacompetitie bleven de meegereisde supporters De Graafschap steunen en zorgen voor heerlijke voetbalsfeer. Niet het elftal, maar de supporters bleken eredivisiewaardig te zijn.

Nu weer terug naar dit seizoen. Aan begin van dit seizoen presteerde het elftal onder leiding van Pieter Huistra behoorlijk wisselvallig. De ene week werd er gewonnen door individuele klasse van enkele spelers, om een week later afgetroefd te worden op strijdlust. Het team bleek enorm kwetsbaar en vooruitgang viel er eigenlijk niet te bespeuren. Op de achtergrond was de club toen al druk bezig met uitwerken van een aandelenplan. Dit omdat de Graafschap geld nodig had om een tekort en een negatief vermogen weg te werken. Met andere woorden: financieel staat de club er bijzonder slecht voor. Naast dat de club aanklopte bij de investeerders, die de club al vaker hebben moeten redden, werden ook de supporters betrokken bij het aandelenplan. De supporters met het blauw-witte hart hebben al vaker bij moeten springen, waaronder de zeer geslaagde D’ran actie, waarbij supporters het ontbreken van een shirtsponsor compenseerden. Weer waren het de supporters, samen met sponsoren, die positief in het nieuws kwamen. Wanneer de club het tij niet kan keren, wordt een beroep gedaan op investeerders en supporters.

Wij als Supportersvereniging besluiten mee te doen aan de aandelen actie. Onze club moet gered worden, en wat moet dat moet. Of in beter Achterhoeks: Attamottamotta. Om mee te doen is 100.000 euro nodig. Op het moment dat de actie ‘Veur Altied Superboer’ wordt opgestart hoopt elke supporter dat het dal bereikt is. Maar helaas, sinds de start van de actie ’Veur Altied Superboer’ is de club alleen maar verder afgegleden. De Eredivisie is verder weg dan ooit en het vertrouwen van de supporters in de club is gedaald tot het vriespunt. En zelfs in de laatste weken zijn we nog verder afgegleden. Niet alleen op sportief gebied, want op dit moment doen clubs als Fortuna Sittard (0-1 verlies) en FC Oss (2-2) niks onder voor ons Superboeren, maar ook organisatorisch blijft het rommelen. Met als laatste dieptepunt het gedoe rond de Regionale Samenwerking Voetbal Jeugdopleiding (RSVJ). Of hier nu wel of niet sprake is van een conflict is onduidelijk, maar de negativiteit haalde toch de krant. De bestuurders geven voortdurend blijk van een gebrek aan visie en beleid. Tel daar bij de gebrekkige communicatie en transparantie dan is het wantrouwen van de supporters een logisch gevolg. Dit wantrouwen is de grote rem op onze supportersactie: ’Veur altied Superboer’.

De eerste bedragen van supporters die ondanks alles mee willen doen zijn inmiddels binnen. Supporters hebben toch al ruim 15.000 euro op tafel gelegd. De club moet enorm blij zijn met deze supporters, die zelfs in deze barre Superboeren-tijden, geld in de club steken. Een mooi begin, waarvoor de supportersvereniging deze supporters hartelijk dankt. Aan de andere kant begrijpen wij de supporters ook goed die op dit moment op de rem trappen. Het is niet de tijd om zomaar geld in de club te steken. De ’bodemloze put’ gedachte snappen wij dan ook erg goed. Wij zijn destijds vol goede moed begonnen met deze actie, omdat wij hoopten dat dit de club een duw in de goede richting kon geven. De club zou met een brochure komen, waarin de plannen voor de toekomst bekend zouden worden gemaakt, zoals toegezegd op de ledenvergadering van de Vereniging Betaald Voetbal De Graafschap. Plannen met een toekomst visie, waarin de supporters het vertrouwen terug vinden. Vooralsnog zijn wij helaas nog steeds in afwachting van deze plannen! Mogelijk zijn er al plannen gepresenteerd aan de investeerders, want waarom zouden zij geld storten in een niet bekende toekomst? Net als de investeerders hebben ook de supporters recht op duidelijkheid over wat er met hun geld gaat gebeuren.

Voor het slagen van de actie ’Veur altied Superboer’ is het van belang dat de club het vertrouwen van de supporters gaat herstellen. Wij als supporters kunnen van alles willen, maar het moet wel van twee kanten komen. De bal ligt dus spreekwoordelijk gezien bij de club. Vandaar dat de Anhangersraod, de Vereniging Betaald Voetbal De Graafschap en de SV Superboeren samen een brief hebben gestuurd naar de directie. Het belang van vertrouwen van supporters in de club mag niet onderschat worden. Het Superboeren-imago heeft ons jarenlang op de been gehouden en maakt ons De Graafschap en niet één of ander kille voetbalclub zonder charme. Als je het voor elkaar krijgt om de hondstrouwe aanhang weg te jagen, dan heb je als bestuur gefaald. Een keer wordt het tijd dat beleidsbepalers echt eens in de spiegel gaan kijken.

Deze openbare brief naar de club is niet bedoeld om nog meer onrust te creëren of om ons af te keren van de club. Wij blijven strijden voor onze club. Als wij op wat voor manier dan ook kunnen helpen bij de wederopbouw van onze club zullen wij dat absoluut niet nalaten. Alleen is het nu wel van belang dat de club open is naar haar supporters en probeert het vertrouwen terug te winnen. Zonder dit vertrouwen zal de actie ‘Veur altied Superboer’ niet kunnen slagen, zal het volgende seizoen nog stiller worden op de Vijverberg en zal het imago van de club nog verder afbrokkelen. Het wordt tijd voor visie en het écht koesteren van onze kernwaarden. De Club is wat dat betreft aan zet.

Attamottamotta,

Bestuur SV Superboeren De Graafschap